dinsdag 10 november 2015

Dagboek van 2 uitgevers - op hol geslagen systemen

Systemen en logistiek zijn niet meer weg te denken, maar als systemen op hol slaan dan slaan de systemen volledig door! Dat hebben wij de afgelopen week zelf mogen ervaren. 
Al jaren komt de vrachtwagen van het Centraal Boekhuis op donderdag de bestellingen voor de boekhandel ophalen. Zo staat het in het systeem. Tenminste zo stond het in het systeem, want al wat donderdag kwam, geen vrachtwagen van het Centraal Boekhuis. En zo bleef onze pallet met boeken voor de boekhandel onaangeroerd staan waar hij stond.

Met twee boeken vers van de pers is dat niet handig! Tijd voor een telefoontje. Een vriendelijke stem verontschuldigt zich: “Sorry mevrouw, maar er is ergens in het systeem iets fout gegaan. Wij gaan dat herstellen, de chauffeur komt morgen (vrijdag) alsnog de spullen ophalen!”. Daar waren de 2 uitgevers uiteraard blij mee, want we willen wel dat de boekverkopers de door hun bestelde boeken in de winkel kunnen leggen en vooral ook kunnen verkopen. En aldus geschiedde.

Maandag stond er ineens weer een chauffeur van het Centraal Boekhuis in ons kantoor om spullen op te halen. Huh? Na de beste man uitgelegd te hebben dat donderdag onze dag is, trakteren we hem op kop vers gezette koffie en besluiten we voor de zekerheid het Centraal Boekhuis te bellen. “Hallo, gaat alles goed daar?” “Oeps foutje, we passen het aan in het systeem!”

Dinsdag staat er wederom een chauffeur voor onze neuzen. Of hij voor de koffie kwam? Nee voor het ophalen van boeken. We leggen nog maar eens uit dat donderdag onze ‘aansluitdag’ is. De chauffeur maakt een notitie waar wij bij staan en vertrekt – zonder koffie – naar zijn volgende adres.
“Hallo Centraal Boekhuis, waar is u nou helemaal mee bezig?” “Sorry, foutje in het systeem…”

Woensdag, 3 x raden? Jawel wederom een chauffeur. Voor de zekerheid checken we onze kalender nog even, het is écht, heel écht woensdag en dus níet donderdag aansluitdag. Ook deze chauffeur vertrekt zonder GVMedia lading en weer pakken wij de telefoon. “Hallo…” “Ja het systeem…”

En zo werd het donderdag, aansluitdag! Zou het… En jaaaaaaaaaah. Na de bestelling klaargezet te hebben kon het duimen beginnen. Jawel jawel het systeem deed weer wat het moest doen! Met een tevreden glimlach op onze gezichten zien we de dozen in de vrachtwagen verdwijnen, heerlijk dat er weer GVMedia boeken onderweg naar hun lezers zijn.
Na de deur achter de chauffeur gesloten te hebben lopen we via de drukkerij (wij wonen samen met een drukker) naar ons kantoor. Maar nog voor we zover zijn staan de mannen van de drukkerij ons op te wachten met een gezicht op onweer. Wat nou weer?!
Of we wel gemerkt hadden hoe vies de chauffeur had geroken? Dat de hele drukkerij vergeven was van zijn stank en dat deze man in het vervolg maar buiten moest blijven staan en of wij maar even een melding bij zijn werkgever wilden maken. Tja erg fris had het heerschap niet geroken, maar hey wij waren al lang blij dat de boeken opgehaald werden. Het systeem werkte weer naar behoren, dat daar dan blijkbaar een luchtje aan zit, daar kan het systeem ook niets aan doen.

NB wat gebeurde er vrijdag? Ja hoor tuut tuut daar was het Centraal Boekhuis weer. Had het systeem ons wéér bij de neus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten