donderdag 2 april 2015

Dagboek van 2 uitgevers - productiestress

Waar is het mis gegaan? Waar hebben we tijdens de productie niet opgelet? Alles moet nu in een stroomversnelling, de opdrachtgever van een te produceren boek krijgt in een keer haast en gaat lopen dwingen. Daar kunnen wij niet, maar dan ook echt níet tegen.
Wij willen elke stap van een productie onder controle hebben. Dit om zeker weten dat elke stap foutloos verloopt. Elke fase van het produceren verdient aandacht en tijd, geen gehaast, geen geraffel, geen ‘snel, snel’-mentaliteit. Zelfs niet als dit vanuit een tomeloos enthousiasme is.

Adem in en adem uit
Terwijl we op het punt van vertrekken staan gaat de telefoon. De werktekening van de cover moet per mail naar de opmaak. De computers zijn al afgesloten. Een blik op de klok laat zien dat er nog wel wat tijd is. Dus hup de computer weer aan en ooooooh wat is dat ding traaaaaaaaaaaag! Onze computers kunnen een flinke upgrade gebruiken en daar loop je dan weer steevast tegenaan als je haast hebt. Rust! Bewaar de rust, adem in en adem uit. De mail is zo gecomponeerd en verzonden, waarna we snel alles afsluiten en naar onze afspraak racen.
Na de afspraak besluiten we toch nog even naar kantoor te gaan. Gewoon voor de dubbelcheck. Het gejaagde gevoel rondom de productie van dit boek voelt niet goed.

Als de computers opgestart zijn (wederom traaaaaaaaaag – hier moeten we toch ook eens actie op ondernemen) checken we de mail. De schrik slaat om ons hart, dit kan niet waar zijn?! Maar het staat er echt, het bestand is doorgestuurd naar de drukker.

Paniek
Paniek! Ja paniek, want het gooit een zorgvuldig samengestelde planning volledig overhoop. Een planning waarin elke stap een controlepunt heeft, voor we verder kunnen naar de volgende stap. Nu is er een bestand doorgestuurd zonder laatste check, zonder dat we de cover gezien en gecontroleerd hebben. Waarom moeten er nu stappen worden afgedwongen?

Nee toch?!
Gelukkig mailt de drukker ons de proeven door ter controle, fijn dat die stap niet wordt overgeslagen. Waar we ‘bang’ voor waren blijkt niet onterecht. Het logo staat helemaal verkeerd, de titel op de rug van het boek is fout, de NUR code ontbreekt. We wisten het!  Niet dat we nou zo graag ons gelijk willen, écht niet, liever niet! Niet met boekproducties! Vanuit de auteur snappen we het, die is ongeduldig, zijn taak zit er al lang op, hij zit in de wachtkamer, vol verwachting. Maar er kan nog zoveel mis gaan, tijdens de productiefase is het boek op zijn kwetsbaarst. Hier komt alles samen en moet alles kloppen.

Focus op geduld
Kan een boek ooit helemaal foutloos zijn? Dat is wel wat wij willen. Wij blijven perfectie nastreven, per slot gaat het om een boek, een boek waar de lezers heel veel plezier aan dienen te beleven een boek waar wij ons mij niet voor hoeven te schamen als we het in de winkel zien liggen. Of het nu een eigen uitgave of een boekproductie is, we zetten ons met onze ziel en zaligheid in voor een geweldig eindproduct. We kunnen niet anders.
Met deze productie waren we de controle kwijt en daarmee uiteindelijk de productie. Een goede les voor de volgende keer. Voor de volgende productie zijn we (beter) voorbereid en focussen we niet alleen op een geweldig eindproduct, maar ook op geduld – met name bij de auteur. Dit boek gaat er wel komen, hoe dan ook.

“Dromen zijn de vleugels voor ambitie!”









Geen opmerkingen:

Een reactie posten