dinsdag 13 mei 2014

Europa is geen ver van je bed show!

Mijn uitgever GVMedia heeft me al een tijd geleden gevraagd ‘iets’over de komende Europese verkiezingen van 22 mei te schrijven. In mijn boek 1000 plaatsen, 1 thuis vertel ik over mijn leven, dus ook over mijn 15 jaar als Europarlementariër, en daar komt natuurlijk hun verzoek vandaan. Hoe komt het dat ik dit verzoek zolang voor me uitgeschoven heb?

Het grootste vredesproject ooit
Ik had er geen zin in om alle argumenten die ik vijftien jaar lang verdedigd heb opnieuw op te voeren. Mensen zouden nu toch wel moeten weten dat Europa 'het grootste vredesproject ooit' is en  ervoor gezorgd heeft dat we al 70 jaar geen oorlogen tussen de nu 28 lidstaten meer kennen. Mensen zouden moeten weten dat Nederland, dat 60 eurocent van elke € in het buitenland verdient zonder die open markt  naar de haaien zou gaan.

Mensen zouden moeten weten dat je milieuproblemen niet alleen kunt oplossen, omdat de Rijn niet alleen door Nederland stroomt. Mensen zouden moeten weten dat, als we Griekenland niet gesteund hadden de hele eurozone uit elkaar zou zijn gevallen en we nu met z’n allen in een economische depressie zouden verkeren.


Europese stok achter de deur
Toch is veel van de kritiek, terecht. De Euro is een politiek project. Onze landen hebben verzuimd de economische onderbouwing met strenge, afdwingbare regels te onderbouwen Dat gebeurt nu. In feite nam de EU de rol op zich die de landen zelf allang op zich hadden moeten nemen. Begrotingstekorten moeten immers ook zonder de europese stok achter de deur worden teruggedrongen. Een feit is dat het gelukt is de euro crisis te beheersen en daar ben ik trots op.  

Te snel
Ook vind ik dat de nationale Parlementen en regeringen  te snel en te veel nieuwe landen hebben opgenomen. Dit was nu eens geen Brussels besluit maar intergouvernementele samenwerking. Er is te weinig uitgelegd dat de uitbreiding belangrijk is voor de veiligheid op ons oude continent en het is te snel gegaan.
‘Brussel’ heeft ontegenzeggelijk  fouten gemaakt, zoals te veel en te detaillistische wetgeving. Vergeet overigens niet dat ‘Brussel’ bestaat uit alle lidstaten gezamenlijk. Nederland beslist zelf, punt voor punt, welke samenwerking ze wil.

Blij met alle kritiek
Hoe dan ook, ik ben blij met alle kritiek. Eindelijk krijgt Europa de aandacht die het verdient. In vele andere landen wordt al sinds jaar en dag op tv ,op school en in het restaurant over Europa gepraat.  Schoorvoetend en met tegenzin beginnen Nederlandse politici, ministers en 2e Kamerleden zich in Europa te verdiepen.

Het begin is er
Ze moeten wel, want ‘Brussel’ is door de Nederlandse burger ontdekt! De onverschilligheid heeft plaatsgemaakt voor kritiek en wantrouwen. Voor het eerst wordt er op verjaarspartijtjes en in de kroeg over Europa gepraat. Meestal ongehinderd door enige kennis, maar dat hindert niet. Het begin is er.

Negatieve stemming
Waar komen die achterdocht en zelfs weerzin tegen de EU vandaan? Ik denk dat die negatieve stemming helemaal niets met al die argumenten voor en tegen te maken heeft.
Ik denk dat die te maken heeft met een algemeen verschijnsel, met de groeiende angst en onzekerheid van het individu en de samenleving als geheel. Zoals ik in ‘1000 plaatsen, 1 thuis’ schrijf “lopen we onzeker rond in een eindeloze zoektocht,en zoeken we in het donker naar wat we niet kunnen vinden, zonder te weten wat we zoeken”

Zekerheid en geborgenheid
In materiële welvaart denken we zekerheid en geborgenheid te vinden. De overheid fungeert als vader en moet zorgen voor die bescherming. (En ondanks bezuinigingen en geklaag zijn we nog steeds zo ongeveer het land waar de burger het meest door de overheid wordt beschermd).

Zijn we verwend en egoïstisch? We leggen de schuld buiten ons. Ook in ons privé leven. “Wij kunnen er niets aan doen”. Het is de schuld van de immigranten, het komt door die Roemenen en Polen, het komt door ‘Brussel’. De crisis is  Europa’s schuld. De EU is een vader die teleurstelt. En bovendien een vader die we niet kennen en van wie we niet houden, voor wie ons hart nooit warmer is gaan kloppen.

Politici ‘vergeten’ Brussel
Dat is geen wonder. Onze nationale politici ‘vergeten’ Brussel  als het om maatregelen en uitvoering van Europese wetgeving gaat die we prettig vinden. Zoals de erkenning van diploma's, de toelating van de commerciële tv en de veiligheid van kinderspeelgoed. Voor vervelende maatregelen is de EU altijd een prettige  zondebok geweest. ‘Het moet van Brussel’, is dan de kreet. Dat geeft niet dat zo begeerde veilige gevoel.

Door de EU kunnen andere vrachtwagenchauffeurs het overnemen, omdat ze goedkoper zijn en de Nederlandse werkgever ze ter plaatse inhuurt. (Tja, wij hadden die markt omdat wij ooit de goedkoopste waren.) Ook dat geeft niet dat zo begeerde veilige gevoel.

Het is electoraal interessant in te spelen op onderbuik gevoelens, kleingeestig egoïsme en angst voor verandering.Angst is zo langzamerhand nog het enige wat passie opwekt.  Dus wil 20% van de Nederlanders maar weer de situatie van voor 1957. Lekker veilig je terugtrekken achter wallen die we om Nederland heen bouwen.

Laat je niets wijsmaken!
Laat je niets wijsmaken. Europa, dus de 28 lidstaten maken fouten, net als de nationale politiek. Ik zing geen halleluja over Europa. Maar we kunnen niet zonder. Niet alleen in materiële zin, maar ook in immateriële zin. Europa bestaat uit gemeenschappelijke democratische waarden, wij helpen jonge democratieën ,zetten ons in voor mensenrechten in de wereld, bundelen onze (medische) kennis. Dat zie je als je, zoals ik, buiten Europa hebt gewoond. Zoals Grunsberg het in Buitenhof zei: ”Om Europeaan te worden moet je naar new York.”


Gebruik je stemrecht
Bijna alle Nederlandse partijen zien in dat een pas op de plaats nodig is, dat de burger objectief moet worden geïnformeerd. Ik zou zeggen: maak van je democratisch stemrecht gebruik!  Over de hele wereld vechten mensen voor dit recht, gaan er de gevangenis voor in en geven er zelfs hun leven voor. Europa is geen ver –van-je-bed-show. Je bed staat er midden in!

Jessica Larive

Geen opmerkingen:

Een reactie posten