donderdag 19 september 2013

Van idee naar boek, hoe werkt dat nou?

Als uitgever worden we regelmatig benaderd door mensen die een boek geschreven hebben en een uitgever zoeken. Voor velen is het schrijven van een boek – en dit dan ook nog uitgegeven zien worden – een ultieme droom.

Wij werken graag mee aan iemands ultieme droom, dat wil zeggen als we er brood in zien. Het welbekende gezegde over de zon die voor niets op gaat is hier zeker van toepassing. Hoe gaat GVMedia te werk als het gaat om het verwezenlijken van iemands schrijfdroom?


De eerste fase
Goed, de droom een boek te schrijven is er en misschien ligt er al een kant en klaar manuscript. Dan begint de zoektocht naar een uitgever. Menig enthousiasteling stuurt ons via de post, dan wel via de mail zijn/haar gehele manuscript. Het is onbegonnen werk dit allemaal te lezen. Niet doen dus!

Wat dan wel? Nou van een eerste hoofdstuk, of nog beter een synopsis (samenvatting) worden wij erg blij. Graag zien we dit aangevuld met wat extra informatie zoals de doelgroep waarvoor het boek geschreven gaat worden, wat de auteur in spƩ met zijn boek uit wil dragen en of hij/zij er een markt voor ziet.

De tweede fase
Wie ons enthousiast heeft gekregen (en dat is niet eens zo heel moeilijk hoor), nodigen we graag uit voor een persoonlijke kennismaking. We zijn een kleine uitgeverij en stellen persoonlijk contact zeer op prijs. Een wederzijdse klik versterkt de samenwerking.
Het kan dus best zo zijn (en dat is ook wel eens voorgekomen) dat wij heel enthousiast waren, maar de auteur het niet zag zitten met ons. Jammer voor ons, maar goed dat iemand hierin zijn gevoel volgt. Zo gaan wij ook te werk.

Persoonlijk gesprek
Tijdens een persoonlijk gesprek diepen we het e.e.a. vaak verder uit en sturen we waar mogelijk bij in het schrijfproces. Daarnaast leggen we uit hoe wij te werk gaan, waarbij ook de financiƫle en contractuele zaken besproken worden. Let wel, besproken! Er worden nog nergens handtekeningen gezet. Wel kan er een conceptcontract ingezien worden. Ook bespreken wij hier het door de auteur af te nemen aantal boeken.

De derde fase
Laten we er vanuit gaan dat de klik aanwezig was en we met elkaar in zee gaan. In overleg bepalen we een deadline voor het afronden van het gehele manuscript, waarna de auteur aan de slag gaat. Voor eventuele vragen en/of bijsturing staan wij te allen tijde paraat.

Zodra het gehele manuscript afgerond is, slaan wij – met kritische blik – aan het lezen, waarna wij contact opnemen met de auteur om een afspraak te plannen. 
Wanneer we nog altijd met elkaar in zee willen wordt het tijd om weer rond de tafel te gaan en spijkers met koppen te slaan.

De vierde fase
Indien nodig geven we de feedback en doen suggesties om het verhaal nog beter uit de verf te laten komen. In deze fase is het ook tijd voor de contractuele zaken. Wanneer eventuele suggesties verwerkt zijn gaat het manuscript naar een redacteur en vervolgens weer richting auteur voor de laatste aanpassingen. Hierna gaat een corrector aan de slag voor de laatste puntjes op de i.

Ondertussen
Ondertussen zitten wij als uitgever ook niet stil. Tijdens deze fase is er veel contact met de auteur over een aantal zaken zoals de opmaak van de cover, een voorwoord, een dankwoord en een korte biografie. Offertes bij drukkers worden aangevraagd om prijzen te vergelijken en een keuze te kunnen maken waar alle partijen blij van worden. Bij het Centraal Boekhuis wordt een ISBN nummer aangemaakt. Om te prikkelen en nieuwsgierig te maken, laten wij her en der (o.a. via social media en een aanbiedingscatalogus) weten dat er een geweldig boek in de maak is.

De vijfde fase
We zijn eruit, alle correcties zijn verwerkt, laatste punten staan op de i, tijd voor de opmaak. Hierna volgt nog een laatste controle waarna de opgemaakte versie naar de drukker gaat. Na nog een laatste kritische blik op de drukproef kan het dan eindelijk beginnen: het drukken van het boek!

De zesde fase
Uitgever en auteur slaan de handen ineen om tot een goed promotieplan te komen. Hoe gaan we de wereld laten weten dat er een nieuw boek uit komt dat men ‘moet’ lezen? Samen met de auteur stellen we een promotieplan op en kijken we hoe we elkaars netwerken en o.a. social media in kunnen zetten om publiciteit te genereren. Wij geven een beperkt aantal titels per jaar uit. Dit doen we omdat we elke titel evenveel aandacht willen geven m.b.t. publiciteit.


En dan
En dan is het zover! Een vrachtwagen stopt voor de deur en een aantal dozen wordt uitgeladen: de eerste exemplaren van het boek worden afgeleverd! Het idee is uitgegroeid tot boek.
Tijd om actief aan de slag te gaan met promotie en de wereld kennis te laten maken met deze nieuwe penvrucht!


Meer weten? We zijn telefonisch te bereiken via 0251 292559 of via info@gvmedia.nl Benieuwd wat we al uitgegeven hebben? Bezoek onze website www.gvmedia.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten