dinsdag 2 december 2014

Dagboek van 2 uitgevers - wat zij vindt en wat zij vindt

Dit dagboek is een experiment. Wij hebben deze keer besloten elk een deel van de afgelopen weken te beschrijven. Waarom doen wij dit? Eigenlijk ligt dit experiment in het verlengde van de boeken die wij uitgeven. Elk mens heeft zijn eigen beleving, en interpretatie van gebeurtenissen, ervaringen en herinneringen.  Mijn harde schijf slaat de belevenissen anders op dan  de harde schijf van mijn collega uitgever.  

Wij zijn een aantal maanden geleden gevraagd om te gaan samenwerken met een andere uitgever. Ik zie de toegevoegde waarde van samenwerken wel, er zijn meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld promotie omdat de andere partij zijn eigen kanalen heeft . Twee kanalen bij elkaar voegen is in mijn optiek beter, zo ontstaan er meer mogelijkheden. Ook weet ik dat die samenwerking valkuilen kent. Valkuilen waarmee alleen ik moet leren omgaan, omdat ik ze maar al te goed ken. De taken die de partner-uitgever moet uitvoeren mogen niet op mijn bord terecht komen en ik dien mij aan te passen aan zijn ritme en aan zijn chaotische manier van werken.

Mee leren omgaan
Mijn hardop zuchten klagen en gal spugen worden wel gehoord door mijn collega, maar hoe zij die opslaat dat weet ik niet. Van mijn eigen harde schijf hoor ik steeds in mijn oor tateren ‘Dacht jij nou echt dat het veranderd is?  Dat jij het nu wel onder controle hebt?’ Nee weet mijn ratio. Daar moet ik maar mee leren omgaan.

Klein afscheid
De afgelopen weken heb ik een paar producties afgerond. Dat is altijd wel een klein afscheid, het begin is het lezen van het manuscript, daarna kennis maken met de auteur en als de klik er is gaan we aan de slag. Redacteur zoeken bij het project, offertes aanvragen bij drukkers, de opmaak studio opdracht geven en dan het boek laten drukken. Als het boek afgeleverd wordt in ons magazijn, dan is daar een klein afscheid en een nieuw begin. Het boek moet verkocht en gelezen worden, anders had ik het niet hoeven uitgeven. Vervolgens begin ik weer opnieuw aan een nieuwe productie.

Hoe uitgever 2 deze periode ervaren heeft?
Mooi om te lezen hoe mijn collega uitgever de afgelopen weken heeft ervaren. We praten heel wat af op kantoor en niet alleen over het uitgeversvak, maar lang niet alles komt aan bod. We kennen elkaar inmiddels aardig, dus geheel verrassend is haar ervaring niet, maar wel fijn om te lezen. 


Geduld
De afgelopen weken waren hectisch, heerlijk hectisch, soms frustrerend hectisch. Ook in het boekenvak geldt dat geduld een schone zaak is. Ooh was geduld maar als pilletje verkrijgbaar, maar ik blijf oefenen.
We werken dus sinds kort samen met een andere uitgever, voor mij ook een oude bekende. Het vertrouwen in de samenwerking is er zeker, ik geloof dat we met elkaar mooie dingen tot stand kunnen brengen. Samenwerken en verbinden, dat is ook iets waar GVMedia voor staat. Toch geeft dit wel de nodige chaos en onrust, met name bij mijn collega, zij heeft het meest contact met deze partij. 


Humor
Opmerkelijk om te ervaren dat ik de neiging heb in een bepaalde beschermende modus te schieten voor wat betreft deze samenwerking en mijn collega. Het is fijn een luisterend oor te kunnen zijn en gelukkig kunnen we samen aardig relativeren. Nog belangrijker is dat we samen hetzelfde gevoel voor humor delen. Wat mij betreft onmisbaar in een fijne werkrelatie: humor! 

Spijbelen
Midden in alle hectiek met ook nog eens een beurs op het programma stond ik mijn koffer in te pakken voor een tien daagse vakantie. Het loslaten van ’t werk ging niet van harte, het voelde een beetje als spijbelen. Tijdens de minivakantie wel heerlijk kunnen mijmeren over het uitgeversvak en de producties waar we mee bezig zijn. 


Appelmoes
Bij terugkomst bleek Appelmoes gedrukt te zijn, ik kan daar zo blij van worden. Het voelt

zo fijn om het eindproduct van alle inspanningen dan in handen te hebben. En niet alleen om het eindproduct, maar omdat je ook gelooft in wat je in handen hebt. Waar mijn collega zich voor het merendeel bezig houdt met het drukproces, zit ik meer in de promotie hoek. Ik mag nu dus aan de bak om mijn enthousiasme over het boek te delen met de wereld.
Dus lieve lezers, of liever lieve voorlezers, nog op zoek naar een leuk kadootje voor een (klein)kind? Koop Appelmoes! Want wie houdt er nou niet van Appelmoes (en leuke kleurrijke illustraties en fijne gedichten)? Appelmoes kost € 16,95 en is verkrijgbaar via de boekhandel, Bol.com en de webshop van GVMedia.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten